První dny hry
Nalezení aliance a spojenců
Hned první den je dobré shánět alianci, která Vám poskytne diplomatickou nebo
i vojenskou ochranu. Neméně důležité je uzavřít s spřátelenými zeměmi spojenectví.
Nejdůležitější je obranné spojenectví. S dvěma obrannými Vám přispěchá v případě
napadení na pomoc 1/4 armád obou spojenců. To velmi zvedne Vaši obranu a pomůže
Vám ubránit se, nebo i odradit útočníky od útoku.
Prvních 100 kol
Vaše malá země bude ze začátku hlavně stavět a kolonizovat nové území. Proto je výhodné pro rychlejší stavbu budov v dalších dnech postavit několik Stavebních firem nebo alespoň vlastnit technologie Rychlost stavby. Zároveň je dobré si už na začátku stanovit herní strategii - státní zřízení pod kterým budete hrát a zboží či jednotky, které budete převážne produkovat. Pokud se nechcete na nic specializovat, je tu pro Vás Feudalismus, který nejlépe funguje, když vyrábí od všeho trochu.
Pro prvních sto kol pro Vás příchází v úvahu dvě základní strategie. První je, že před odehraním prvního kola vše prodáte na domácím trhu. Poté hned uděláte revoluci na Vámi vybrané státní zřízení. Dále jen stavíte jeden typ budov, na který máte produkční bonus. Například zvolíte si komunismus a pak stavíte kasárny. Na výrobu vojáků máte bonus. Na továrny sice také, ale není výhodné je stavět, neboť nemáte dostatek technologií ovlivňujích výrobu v nich a proto je jejich produkce zatím neefektivní. Poté již jen střídavě stavíte a objevujete území. Pokud dojdou peníze na stavbu je dobré opět část jednotek prodat na domácím trhu. To je ale strategie vhodná spíše pro bojovější styl hry. Pro země, které chtějí žít spíše v míru, či nemají bojové zřízení, vede cesta přes technologie. Tyto země by měly stavět laboratoře a vyrábět technologie, které "frčí". O armádu se příliš starat nemusí- tu získají prodejem technologií.
Druhým typem strategie je odehrání země v Anarchii.
Změnu vlády tedy provedete až po odehrání první stovky kol. I zde je
výhodné prodat všechny jednotky, neboť tím získáte peníze na rozvoj.
Výhodu máte tu, že máte větší území, na kterém se Vám poté rozběhne
výroba.
Plánování války
V této sekci bude nastíněna válka z pohledu "farmářského amatéra", ale snad vám to něco přinese, a nebude mi nikdo nadávat za to, že prozrazuji recept na to, jak se také dají vést války. Přece jen není to taková zábava, když člověk pořád vyhrává :-)
První fází války, jakousi přípravou, a válkou před samotným zahájením, by měla být špionážní činnost, kdy zjišťujete informace o nepříteli. Některé informace jsou čitelné z žebříčku hráčů a aliancí (prestiž, zřízení), výjimečně z Atlasu světa (silné rozvědky, zaměření země, generálové, zkušenost armády). Většinu informací byste ale měli čerpat pomocí akcí rozvědky Infiltrovat vládu a Infiltrovat generální štáb. Také je dobré se podívat na hodnosti hráčů druhé aliance.
Infiltrovat vládu má dvě přednosti : dává vám přehled o tom, na jaké ekonomice má nepřítel založenu svou zemi, a kde tedy lze nabourat jeho plány při odehrávání, jedná se tedy především o informace ekonomické povahy a přesné počty toho, co se v nepřítelově zemi nachází; druhou předností je to, že akce je poměrně nenáročná, a vychází častěji než infiltrace generálního štábu.
Infiltrovat generální štáb vám dá informace o vojenské síle infiltrovaného objektu. Kromě jiného získáte základní útok a obranu soupeře, počet jeho generálů, bonus za zkušenosti a jeho spojence v obraně a útoku.
Z těchto akcí je pro plnohodnotné naplánování války přínosnější Infiltrace vlády, ale skryje vám informace o spojencích, zkušenostech a počtu generálů, což by se mohlo ukázat osudné.
Druhou fází, stále ještě předválečnou, by mělo být srovnání War View (přehled jednotek, v
, War View, pokud máte povolen od vedení přístup či jste vedení), které vám dává informace o vaší alianci, s tím, co máte na nepřítele. Identifikujete své silné stránky, vytipujete slabiny nepřítele, pěkně to spojíte, a pak můžete plni elánu a nažhavení s vědomím, že jste pro průběh války udělali opravdu hodně, začít šít do nepřítele.
Válka samotná :
Zde již neuvidíte návod na to, jak válku vést. Každý má svou strategii, a žádná nemůže být označena za plně vyhovující či nevyhovující ve všech případech. Proto si uveďme pouze pár základních bodů, které by neměly být opomíjeny :
- Ať už máte jakýkoliv plán, musíte počítat s tím, že nepřítel není statický. I on bude (alespoň v regulérně vyhlášené válce při rozumně fungujícím Webgame) odehrávat.
- Rozvědka, především však sabotážní teroristické operace, nepřítele může poničit. Při těchto operacích rozvědky sice oslabujete vlastní obranu proti rozvědce soupeře, ale často se může jednat o velice efektivní cestu ke značnému poškození obrany nepřítele.
- Útoky je možné koordinovat, dokonce je to vhodné.
- Nemá přílišný smysl útočit na výrazně slabší země.
- Ve válce se neplýtvá tahy.
- Ve válce můžete používat taktické útoky.
- Každá země má své slabiny, jak ta vaše, tak ta soupeřova, jde jen o to je objevit.
- Síla aliance je v její integritě, v tom, jak spolupracuje, aliance vždy tvoří celek, a proto není vhodné v ní mít země, které výrazně vybočují jakýmkoliv směrem.
- Válku lze vést zhruba třemi směry (farmářský typ, kdy je oboustranně válka vedena v takřka mírovém pojetí; destruktivní typ, kdy je válka vedena všemi dostupnými prostředky, s tím, že minimálně jedna z aliancí bude válku po jejím skončení muset chvíli rozdýchávat; třetí typ je něco mezi, kdy je válka vedena s většinou dostupných prostředků, ale berou se ohledy na to, aby po skončení války netrvala obnova zemí zbytečně dlouho) - pokud si chcete pořádně zahrát, a pobavit se, doporučuje se aspoň občas válčit a vést i jiné války, než farmářské; pokud se chcete umístit ve vyšších příčkách žebříčku, nemůžete vést pouze destruktivní typy válek; pokud vás někdo totálně přehraje v destruktivní válce, může se stát, že vám hru dosti znechutí.
Herní strategie pro různé vlády
Demokracie | |||
Demokracie je vláda nemající žádné mínusy a díky většímu maximu hospodářských technologií a velké spokojenosti,
je produkčně i vojensky velmi silná. Díky dobré hratelnosti a
vynikající produkci peněz na závěr, je také jedna z nejúspěšnějších. |
|||
Začátek věku |
Střed věku Jedete hlavně na továrny. Díky vyššímu maximu hospodářských technologií z továren vyrobíte hodně mechů. Vycvičíte si obranného generála a z těch ekonomických si vycvičíte populistu. |
Závěř věku |
Začnete-li jako Republika, už je zbytečné to dále v průběhu věku měnit. Republika je armádně slabší než ostatní zřízení, dobré bonusy za vládu to ale kompenzují. Důležité je mít v dostatečné míře Vojenské základny a Zábavní střediska. Poté můžete zvolit ze dvou základních možností. |
|
Republika na peníze Hrajete
stejnou strategii, popsanou u Demo. Zde si dáte OSN a na závěr
Pacifismus. Ačkoli máte za vládu na peníze +20%, je Demo efektivnější
díky vyššímu maximu hospodářských techů a větší spokojenosti. I tak je ale tato taktika výborná a je zde dobré stavět obchodní zóny oproti Demo trochu dříve a později dostavět města. |
Republika na továrny
Tato strategie je osvědčená. V továrnách vyrábíte především mechy.
Pokroky si dáte Vojenský stát a AntiOSN s Fašismem. Z ekonomických
generálů si vycvičíte zbrojaře. Fašismus, až budete mít hodně techů,
zrušíte. |
Robokracie | |
Jde dát nejdříve 25. den od začátku věku a proto se dá rozdělit na dvě hlavní části. |
|
Před revolucí na Robokracii Dáte
si pokrok Androidi, vedete dostatek technologií a nejvíce automatizaci
továren. Na robokracii se dá přejít z každé vlády mimo Anarchie. Pokud
je androidů málo, je možné i prodat velkou část armády, nakoupit
hospodářské technologie a postupně si snižovat rozlohu dokud nemáte
50%androidů. Na minimální rozloze 1000km stačí mít z techů cca 140k
automatizace továren. I tato rozloha a tím potřebné množstí technologií
jde v extrémních případech snížit, zasáhne-li Vás atomovka. |
Po revoluci na Robokracii Nejenže revolucí ztratíte generály, ale také pak nemůžete mít generály Stratég, Ochránce a Osvoboditel. Absenci taktických generálů kompenzuje výborná produkce a snížený pokles připravenosti po útocích. Revoluci dejte pokud možno s co nejvíc koly. Pak je na vycvičení generálů více času a je dobré zpočátku maximálně útočit. Během útoků to chce nabírat hodně území. Z generálů je dobré si vycvičit Nacionalistu/Vlastence a Zbrojaře. Jakmile dosáhnete prestiže 1,2M, je na místě dát si pokrok Bezpečnostní senzory. Z budov stavějte pouze vojenské základny, továrny a elektrárny. Méně pohodlné, ale také možné je hrát bez elekráren a energii kupovat. |
Utopie | |||
Utopie je mírová vláda s vynikající produkcí. Nevýhodou je obtížné útočení. Protože Utopie má produkční bonus téměř na vše, tak si můžete vybrat a produkovat, co právě "frčí". Mohou to být továrny i laboratoře. Jestliže Utopii dáváte ke konci věku např. z Fundamentalisty, je výborná strategie na jídlo z farem, které se výhodně prodává. |
|||
Rychlý přechod z Anarchie |
Středně rychlý přechod Ze začátku si dáte Fundamentalistu nebo Komunismus a máte hodně zábavných středisek a hodně útočíte. Cílem je získat obranného generála. Jakmile ho získáte, dáváte hned revoluci na Anarchii. Potom pokračuje taktikou co nejdříve dát Utopii. |
Pozdější přechod |
Anarchie | |
Přechod na Utopii |
Strategie na Vesnice |
Feudalismus |
Feudalismus je velmi dobrá strategie nemající mínusy a nenáročná tolik na dění na trhu. Produkce je velmi dobrá. Také je z něj méně dobyto a je dobrý i na válčení. Držíte si 15% vojenských základen a 15% zábavných středisek. Dobré je dát si Vojenský stát. Z budov si držíte na 20% továrny, laboratoře a kasárny. Zbytek země vám pak abyste nebyli v mínusu pokrývají elektrárny, farmy a vesnice. Ke konci po nabrání území je možné dát revoluci na Utopii, která má také na vše bonus a ještě větší produkci. |
Technokracie je díky své produkci dobrou vládou. Sice má mínus za útok i za sílu vojáků, ale díky dobré produkci to nemusí vadit. A obrana proti partyzánům se posílí, když si při přestiži 1,2M pořídíte Bezpečnostní senzory. Zároveň si vedete v dostetečném zastoupení Zábavný střediska a Vojenské základny. |
|||||
Startovací vláda Díky menší náročnosti pokroků je výborným startem před zvolením jiné vlády. Mimo zábavních středisek si držíte jen laboratoře. Armády máte jen minimum a území pro lepší produkci získáváte prozkoumáváním. Při této strategii je dobré odehrávat vždy 140kol v řadě. Cílem je získat co nejdříve pokroky. Jakmile ty, které jste chtěli máte, dáte si revoluci na svoji oblíbenou vládu. |
Mírová strategie
Tato strategie je výborná pro nejsnažší přechod na Robokracii. Dáváte
si pokroky a techy na prodej vyrábíte ty, které jsou v kurzu. Na
začátku se poptávka řídí tím jak si hráči dávají pokroky. |
Válečná Hrajete-li válečnou Technokracii až do konce, tak jedete na mix laborek a továren a postupně přejdete pouze na továrny na mechy, jichž se díky velkému maximu techů vyrobí dostatek. Z pokroků je na místě vojenský stát. Z ekonomických generálů si vycvičíte hlavně zbrojaře. |
Na peníze Tato zatím málo vyzkoušená strategie není vůbec špatná. Hrajete totožnou taktiku, která je popsána u Demokracie. Bezpečnostní senzory nedáváte. Při srovnání s Demo máte menší spokojenost, ale díky +15% maximu hospodářských technologií máte produkci srovnatelnou. Výhodou je, že máte levnější pokroky. |
Fúzní elektrárny Pokud chcete dát tento nejlepší a také nejdražší pokrok, který vám zajistí vynikající produkci, je Technokracie téměř nutností. Pro větší bezpečí uděláte nejlépe, když většinu techů energetiky budete skovávat na trh. Až jich budete mít na pokrok dostatek, tak je z trhu stáhnete (je třeba počítat s 12% ztrátou za stažení) a dáte si ho. Posléze si můžete vybrat, zda zůstanete Technokracií, nebo přejdete na Robokracii, Utopii či Komunismus. |
Komunismus je vláda, jejíž velkou předností je silná rozvědka. |
|
Komunismus na továrny
Ze začátku stavíte kasárny a továrny,
časem již pouze továrny. Z pokroků vynaleznete Vojenský stát, AntiOSN a
Mafii. Zábavní střediska vedete na cca 4% rozlohy. Produkce je dobrá a
vyrábíte hlavně tanky. Mechy jen občas a často je kupujete na domácím
trhu. Držíte si hodně agentů a využíváte je k častým loupežím
technologií. Takto můžete odehrát úspěšně celý věk. |
Komunismus na elektřinu a fúzní el. Velmi silná strategie. Po revoluci z Technokracie, ve které jste dali fúzní elektrárny si dáte společenské pokroky a přestavíte zem na elektrárny. Poté si docvičíte generály a naberete větší území. Produkce energie z fúzních elektráren je vynikající a můžete pomýšlet na čelní místo v žebříčku. |
Diktatura je nejsilnější vojenské zřízení. V možnosti dobýt silnějšího
nepřítele je díky 3 útočným spojencům nepřekonatelná. Problémem může
být ale nedostatek technologií. Ty je proto dobré získávat z loupení
rozvědkou, loupeživými útoky a z prodeje armády. |
||
Diktatura na továrny Jakmile máte možnost získat více automatizace továren, uděláte nejlépe, když budete stavět víc továrny. Z ekonomických generálů si vycvičíte zbrojaře a až naberete velké území, dáte ke konci revoluci na Republiku. |
Přechod na Demokracii Vycvičíte si populistu. Po nabrání velkého území dáte revoluci a přestavíte zem. Tato přestavba je dosti náročná, můžete tak v závěru využít výhodu výborné produkce Demokracie. |
Obranná diktatura Tato málo vyzkoušená strategie je taktéž možná. Dáte si pokrok pacifismus a jedete na Továrny. Díky pacifismu máte výbornou obranu. Útočíte především dobýváky, které jsou díky třem útočným spojencům úspěšné. |
Fundamentalismus | ||
S Fundamentalismem je skvělý rozjezd a je to vynikající zřízení na válku s možností přechodu na Utopii. |
||
Strategie na Továrny Nejprve stavíte jen kasárny a později si pořídíte technologie automatizace továren a stavíte pak především továrny. Ke konci naberete území a zvolíte revoluci na Utopii, kde je bonus na výrobu továren výborný. |
Strategie na vojáky Můžete hrát klidně místo továren jen na vojáky. V tomto případě pak v Utopii přestavíte na Farmy a vyrábíte jídlo, které mívá na konci dobrou cenu. |
Obranná strategie Tato vzácná taktika spočívá v tom, že si dáte pacifismus a útočíte jen zřídka. Obranu máte výbornou a díky vyšší spokojenosti dosáhnete dříve Utopie. |
Především si ale uvědomte, že pro přežití je dobré používat správné technologie v patřičném množství, mít vhodné generály na úrovni, dělat pokroky, které se hodí stylu naší země, a především umět válčit. Fungující ekonomika je pěkná věc, a rozhodně se neztratí, ale zároveň je dobré se snažit mít alespoň trochu vybalancovanou obranu a nenechávat v ní přehnané díry.
Velká díra je slabá rozvědka a nedostatek technologií síla zbraní a síla rozvědky, od druhého týdne věku je značnou dírou i absence či extrémně nízký počet mechů ve vaší zemi. Ale děraví budete alespoň trochu v podstatě pořád, jde jen o to, aby to byla sem tam skulinka a nikoliv cedník :-)